Czy podczas karmienia piersią można się odchudzać?

Chyba większość kobiet po urodzeniu dziecka pragnie powrócić jak najszybciej do sylwetki sprzed ciąży. Nadprogramowe kilogramy nie znikną przecież jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zaraz po porodzie. Wiele pań zadaje sobie jednak pytanie, kiedy można rozpocząć proces gubienia nadwagi i czy może mieć to wpływ na karmienie piersią? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w dzisiejszym artykule.

diet-617756_1280

Pragnąc zgubić nadprogramowe kilogramy po urodzeniu dziecka, należy podejść racjonalnie do sprawy, zwłaszcza jeśli planujemy przez dłuższy czas karmić piersią. Oczywiście sam okres połogu, czyli, mniej więcej 2 miesiące po porodzie, powinien być absolutnie wykluczony z wszelkich restrykcyjnych diet i poważniejszej aktywności fizycznej. To moment na powrót kobiety do siebie i regenerację organizmu. Wszelkie działania odchudzające najlepiej jest w tym okresie odsunąć na bok, do momentu aż ciało się wygoi.

Dieta a karmienie piersią

Skład mleka kobiecego w dużym stopniu zależy od sposobu odżywiania się matki podczas karmienia piersią. Jeśli zatem planujemy odchudzanie, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego dietetyka, który weźmie pod uwagę wyjątkową sytuację, w której znajduje się kobieta i ułoży dla niej optymalny jadłospis. Codzienne menu powinno być bogate we wszystkie składniki odżywcze oraz dostarczać odpowiedniej ilości kalorii. Pamiętajmy, że sama produkcja mleka przez organizm pochłania nawet do 500 kalorii dziennie. Może się zatem okazać, że wcale nie trzeba będzie się aż tak ograniczać z jedzeniem, by szybko zauważyć spadek ilości kilogramów.

Ważnym aspektem jest także zadbanie o to, by nie odchudzać się zbyt restrykcyjnie. W okresie po ciąży powinnaś być dla siebie szczególnie wyrozumiała. Jesteś w momencie, w którym spadła na Ciebie zupełnie nowa, a do tego bardzo wymagająca rola mamy. Warto dać sobie czas, by się do niej przyzwyczaić, a nie dokładać sobie stresu w postaci przestrzegania restrykcyjnego jadłospisu czy konieczności wykonywania forsownych ćwiczeń. Wszystkie działania związane z gubieniem wagi powinny być przyjemne i niezbyt wymagające. Nastaw się na długofalowy proces i powolną redukcję tkanki tłuszczowej.

Zadbaj o to, aby Twój codzienny jadłospis zawierał produkty zdrowe, ale takie, które lubisz i żeby obfitował w potrawy łatwe w przyrządzaniu. Podobnie podejdź do aktywności fizycznej – codzienne spacery z wózkiem będą znakomitym początkiem, nie musisz się od razu porywać się na bieganie czy udział w zajęciach aerobiku. Ważne, by wybrane aktywności były dostosowane do Twojego temperamentu, potrzeb, możliwości i planu dnia.

Na zakończenie warto podkreślić, że jeśli decydujesz się na odchudzanie podczas karmienia piersią, skład Twojej diety jest bardzo ważny dla Twojego zdrowia. Organizm bowiem działa w ten sposób, że jako priorytet postawi przetrwanie pociechy i jeśli nie dostarczysz sobie odpowiednich składników odżywczych, zacznie on ściągać niezbędne substancje z różnych elementów ciała np. kości czy zębów, a także włosów i paznokci. Nie brzmi to zbyt optymistycznie, dlatego tym bardziej, trzeba odpowiednio zbilansować dietę w tym wyjątkowym okresie życia kobiety, bez względu na to czy karmisz dziecko bezpośrednio piersią, czy odciągasz mleko za pomocą laktatora.

Optymistycznym faktem jest jednak to, że samo karmienie piersią dziecka pomoże Ci wrócić do formy, a im dłużej tym lepiej, zarówno dla Ciebie, jak i pociechy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*